Класифікація ВНЗ

Відповідно до існуючих напрямів освітньої діяльності в Україні діють вищі навчальні заклади таких типів:
1) університет - багатопрофільний вищий навчальний заклад четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації широкого спектра природничих, гуманітарних, технічних, економічних та інших напрямів науки, техніки, культури і мистецтв, проводить фундаментальні та прикладні наукові дослідження, є провідним науково-методичним центром, має розвинуту інфраструктуру навчальних, наукових і науково-виробничих підрозділів, відповідний рівень кадрового і матеріально-технічного забезпечення, сприяє поширенню наукових знань та здійснює культурно-просвітницьку діяльність.
Можуть створюватися класичні та профільні (технічні, технологічні, економічні, педагогічні, медичні, аграрні, мистецькі, культурологічні тощо) університети;
2) академія - вищий навчальний заклад четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації у певній галузі науки, виробництва, освіти, культури і мистецтва, проводить фундаментальні та прикладні наукові дослідження, є провідним науково-методичним центром у сфері своєї діяльності і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення;
3) інститут - вищий навчальний заклад третього або четвертого рівня акредитації або структурний підрозділ університету, академії, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації у певній галузі науки, виробництва, освіти, культури і мистецтва, проводить наукову, науково-методичну та науково-виробничу діяльність і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення;
4) консерваторія (музична академія) - вищий навчальний заклад третього або четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації у галузі культури і мистецтва - музичних виконавців, композиторів, музикознавців, викладачів музичних дисциплін, проводить наукові дослідження, є провідним центром у сфері своєї діяльності і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення;
5) коледж - вищий навчальний заклад другого рівня акредитації або структурний підрозділ вищого навчального закладу третього або четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації у споріднених напрямах підготовки (якщо є структурним підрозділом вищого навчального закладу третього або четвертого рівня акредитації або входить до навчального чи навчально-науково-виробничого комплексу) або за кількома спорідненими спеціальностями і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення;
6) технікум (училище) - вищий навчальний заклад першого рівня акредитації або структурний підрозділ вищого навчального закладу третього або четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації за кількома спорідненими спеціальностями, і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення. [18]
Стосовно визначення критеріїв поділу ВНЗ на види спеціальне законодавство про освіту та правова практика виробили наступні критерії:
 За формою власності:
– ВНЗ державної форми власності, що засновані державою, фінансуються з державного бюджету і підпорядковуються відповідному центральному органу виконавчої влади [40. - C. 20]. Державний ВНЗ є основною ланкою системи вищої освіти; насамперед вирішує задачі навчання та виховання, проведення наукових досліджень тощо. Для реалізації своїх завдань йому належить комплекс прав та обов’язків, які здійснюються через його адміністрацію;
– ВНЗ, які перебувають у власності Автономної Республіки Крим, засновані органами влади Автономної Республіки Крим, фінансуються з бюджету Автономної Республіки Крим і підпорядковані органам влади Автономної Республіки Крим. Статус цих видів ВНЗ відповідно до діючого законодавства України наділений подвійною юридичною природою: вони водночас є і суб’єктами підприємницької діяльності і навчальними закладами;
– ВНЗ комунальної форми власності, що засновані місцевими органами влади, фінансуються з місцевого бюджету і підпорядковані місцевим органам влади;
– ВНЗ приватної форми власності, що засновані на приватній власності і підпорядковані власнику або власникам.
За рівнями акредитації:
– ВНЗ першого рівня акредитації, які готують фахівців за спеціальностями освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста;
– ВНЗ другого рівня акредитації, які готують фахівців за спеціальностям освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста та за напрямами підготовки освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра;
– ВНЗ третього рівня акредитації, які готують фахівців за спеціальностям освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра, спеціальностями освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста, а також за окремими спеціальностями освітньо-кваліфікаційного рівня магістра;
– ВНЗ четвертого рівня акредитації, у яких здійснюється підготовка фахівців за напрямами освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра, спеціальностями освітньо-кваліфікаційних рівнів спеціаліста, магістра. [37. – C. 629]
Стосовно класифікації за рівнями кваліфікації необхідно сказати, що у зарубіжних країнах рівень кваліфікації часто пов’язується із розміром ВНЗ, тобто із кількістю учнів (студентів, слухачів, аспірантів тощо). А кількість
останніх визначається пропорційно до кількості осіб, які мають наукові ступені і вчені звання та працюють у ВНЗ на постійній основі. Тому вважаємо, що слід підтримати пропозицію нової редакції Закону «Про вищу
освіту», яка передбачає поділ ВНЗ одночасно за рівнем акредитації та розміром. Так проектом закону «Про вищу освіту» № 7486-1, внесеним народними депутатами України, запропоновано визначати ВНЗ за кількістю студентів. У класичному університеті за денною формою повинно навчатися не менш як 10 тис. осіб; у профільному університеті – не менш як 6 тисяч; в академії – не менш як 3 тисячі; у коледжі – не менш як тисячі осіб.[42. - С. 30.]

Особливим видом ВНЗ є заклади, що мають статус національних. Такий статус надається державним ВНЗ четвертого рівня акредитації, які досягли найвищих показників у своїй діяльності щодо використання інтелектуального потенціалу нації, реалізації ідеї національного відродження і розвитку України, запровадження державної мови і є провідними серед галузевих груп закладів. [40. – C. 22]

Немає коментарів:

Дописати коментар